To nie jest blog z typowymi recenzjami książek.
To jest moja osobista podróż.
Bardzo subiektywna.
Podróż w emocje.
Podróż we wspomnienia.
Podróż sentymentalna.

wtorek, 13 listopada 2012

"Pochwała powolności" - Carl Honoré

Nikt mi jej nie polecił. Na ten tytuł natknęłam się sama, czytając jakiś artykuł w gazecie. Spodobał mi się tytuł, więc poprosiłam wujka Google o dalszą pomoc. Rzadko bowiem decyduję się na kupno książki, o której nie wiem kompletnie nic. Kiedy zobaczyłam, że wydało ją "Drzewo Babel" wiedziałam, że to nie może być zła pozycja. No i okładka - majstersztyk, ale w przypadku tamtego wydawnictwa to norma. Prostota, a jakże wymowna w swej treści.

Carl Honoré był mi całkowicie nieznanym człowiekiem. Nigdy w życiu o nim nie słyszałam. Zamówiłam "Pochwałę powolności" i nie mogłam się doczekać chwili, w której odbiorę ją z księgarni.

"Wściekłe czasy", czyli wstęp do niej przeczytałam jednym tchem. Ciekawa jestem czy na Was wywrze on podobne wrażenie, jakie było moim udziałem. Kolejne rozdziały były "jedynie" mistrzowskim rozwinięciem wielu idei z początkowych kartek książki.

Carlo Petrini, włoski założyciel międzynarodowego ruchu Slow Food (nawiasem mówiąc nie jesteśmy gorsi i mamy swój odpowiednik w postaci Slow Food Polska) krótko i zwięźle wytłumaczył na czym polega owo spowolnienie:

"Jeżeli zawsze jesteś powolny, jesteś głupcem. Nie o to nam chodzi. Życie Powoli oznacza sprawowanie kontroli nad rytmem własnego życia. Człowiek sam decyduje, jak szybko chce postępować w danej sytuacji. Jeśli dziś chcę działać szybko, działam szybko; jeśli jutro zechcę być powolny, będę powolny. Celem naszej walki jest prawo do samodzielnego ustalania własnego tempa".

Filozofa slow zyskuje coraz więcej zwolenników w wielu krajach. Nie inaczej jest u nas. Oprócz wspomnianego już wyżej ruchu Slow Food, istnieje także Citta Slow, czyli Powolne Miasta. W naszym kraju do Citta Slow Polska przystąpiło już dziewięć miast: Biskupiec, Bisztynek, Lidzbark Warmiński, Lubawa, Murowana Goślina, Nowe Miasto Lubawskie, Olsztynek, Reszel oraz Ryn. Jakie warunki trzeba spełnić, by móc znaleźć się w ich gronie? Odsyłam już do lektury.

Do "Pochwały powolności", w formie zakładki (albo i nie), dołączona została pocztówka, która jest niczym innym jak wierną kopią okładki książki. Na jej odwrocie znajdziemy cytat autora:

"Za każdym razem, kiedy przyłapię się na tym, że spieszę się dla samego pośpiechu, staję, biorę głęboki oddech i myślę: <Nie ma powodu, żeby gnać. Wyluzuj. Zwolnij>".



Carl Honoré jest również autorem drugiej książki - "Pod presją", a wstęp do niej możecie przeczytać w tym miejscu.


Znalazłam także wywiad oraz recenzję, które dotyczą właśnie tej drugiej pozycji: