To nie jest blog z typowymi recenzjami książek.
To jest moja osobista podróż.
Bardzo subiektywna.
Podróż w emocje.
Podróż we wspomnienia.
Podróż sentymentalna.

wtorek, 31 lipca 2012

"Mały Książę" - Antoine de Saint-Exupery

Byłam małą dziewczynką jak dostałam tę książkę od mojej babci. Nic bym z niej wtedy nie zrozumiała, więc oglądałam sobie tylko ilustracje. Pamiętam szczególnie tę, która - z pozoru - wyglądała jak zwykły kapelusz, a tak naprawdę przedstawiała węża boa, trawiącego słonia. Tamten obrazek wywarł na mnie ogromne wrażenie. Przestraszyłam się.

Do lektury zasiadłam kilka ładnych lat później, jak już byłam na tyle mądra, by zrozumieć przesłanie "Małego Księcia". Nie bez powodu akurat dzisiaj - w kolejną rocznicę śmierci autora książki, zamieszczam notkę właśnie o niej.

Nie powstrzymam się od zamieszczenia cytatów, które dla większości z Was nie będą żadną nowością...

"Idąc prosto przed siebie nie można zajść daleko..."

"Dzieci muszą być bardzo pobłażliwe w stosunku do dorosłych".

"Gdy jest bardzo smutno, to kocha się zachody słońca".

"Jeśli ktoś kocha kwiat, który jest jedyny na milionach i milionach planet, to mu wystarcza do szczęścia patrzenie na gwiazdy i mówi sobie: <Gdzieś tam jest mój kwiat>".

"Świat łez jest taki tajemniczy".

"Nie potrafiłem jej zrozumieć. Powinienem sądzić ją według czynów, a nie słów".

"Należy wymagać tego, co można otrzymać".

"Znacznie trudniej jest sądzić siebie niż bliźniego. Jeśli potrafisz dobrze siebie osądzić, będziesz naprawdę mądry".

"Próżni słyszą tylko pochwały".

"Wśród ludzi jest się także samotnym".

"Poznaje się tylko to, co się oswoi".

"Mowa jest źródłem nieporozumień".

"A oto mój sekret. Jest bardzo prosty: dobrze widzi się tylko sercem. Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu".

"Stajesz się odpowiedzialny na zawsze za to, co oswoiłeś. Jesteś odpowiedzialny za twoją różę".

"Zawsze się wydaje, że w innym miejscu będzie lepiej".

"Jedynie dzieci wiedzą, czego szukają".

"Nawet w obliczu śmierci przyjemna jest świadomość posiadania przyjaciela".

"Woda może także przynieść korzyść sercu..."

"To, co upiększa dom czy gwiazdy, czy pustynie, jest niewidzialne".

"Byle podmuch wiatru może zgasić lampę - trzeba dobrze uważać".

"Oczy są ślepe. Szukać należy sercem".

"Decyzja oswojenia niesie w sobie ryzyko łez".

"Jeśli kochasz kwiat, który znajduje się na jednej z gwiazd, jakże przyjemnie jest patrzeć w niebo. Wszystkie gwiazdy są ukwiecone..."

"Nocą będziesz oglądać gwiazdy. Moja jest zbyt mała, abym mógł pokazać ci, gdzie jest. To lepiej. Moja gwiazda będzie dla ciebie jedną spośród wielu gwiazd... Dlatego przyjemnie ci będzie patrzeć na gwiazdy. Każda z nich będzie twoim przyjacielem".